Bokrecension: Some Kind Of Hero: The Remarkable Story Of The James Bond Films
Hemsidan senast uppdaterad: 2024-04-26

2019-10-29
Some Kind Of Hero James Bond book review
Matthew Field och Ajay Chowdhurys bok Some Kind Of Hero med ett förord av George Lazenby anlände 2015 till alla kritikers glädje. Förra året publicerades en ny häftad deluxe-utgåva, fullständigt uppdaterad för att inkludera Spectre (2015) och vägen till Bond 25, No Time To Die (2020).

I första hand är första meningen i första kapitlet ett uppdrag för vad som följer: "Ian Fleming hade alltid velat att hans James Bond-romaner skulle filmas." Således börjar den första av tre biografier om männen som tog James Bond till den vita duken - skaparen Ian Fleming och producenterna Harry Saltzman och Albert R. Broccoli. Harry Saltzman-kapitlet är en uppenbarelse. Detta är den första seriösa biografin av Saltzman och gynnas av att ha stora bidrag från Saltzmans barn - Hilary och Steven - och hans tredje fru, Adriana. På liknande sätt kastas nytt ljus över Broccoli-berättelsen genom författarnas intervjuer med sådana som Robert Wagner, Alan Ladd Jr., Guy Hamilton (1922-2016) och Mike Medavoy. Narrativet i dessa biografier är grunden för att påbörja en kapitel-för-kapitel historia om var och en av Bond-filmerna, och de som kom undan, till exempel Timothy Daltons Bond 17 och Jinx spin-off-äventyr.

Så fort man börjar kapitlet om Dr No (Agent 007 med rätt att döda) inser du att detta är något speciellt. Helt nya intervjuer med människor som var där från början - United Artists-direktören David Picker (1931-2019), kompositören Monty Norman, scenografen Ken Adam (1921-2016), Ursula Andress och den första djupa intervjun med manusförfattaren Joanna Harwood - bidra med så mycket att till och med den ivrigaste Bond-fantasten inte kan låta bli att imponeras av mängden hittills okänd information som tas upp. Varje citat från författarnas intervjuer, varje detalj från deras forskning, är sömlöst invävda för att skapa en sammanhängande och mycket läsbar berättelse. Även om varje kapitel kan läsas var för sig är skrifternas natur nästan som en thriller när du sopas med i en blåsande takt, gärna att vända sidan för att se vad som händer nästa. Some Kind Of Hero är inte bara extremt väl utforskad - den är vackert skriven.

Field och Chowdhury har gjort ett otroligt arbete för att "klargöra, korrigera och konfigurera originaltexten för den här boken". Det finns ett konkret mervärde i den nya upplagan och författarna och deras förläggare ger ett gott belopp för att de gick den extra milen. Alla kapitel har nu handelsannonser för varje film. (Jag älskar förhandsaffischen på sidan 278 som tillkännager Älskade spion regisserad av Guy Hamilton med premiär 1976 - Bond-filmer blir försenade och regissörer byts ut!) Ytterligare 8 sidor med färgfotografier har lagts till på de redan imponerande 16 sidorna av fotografier från originalutgåvan. Det finns också en hyllning till den bortgångne Sir Roger Moore (1927-2017). Boken i sin helhet har konstruerats eftertänksamt, från den imponerande omslagsdesignen till kapiteltitlarna som härrör från sångtexterna för deras respektive film. De är inte bara underhållande utan de passar också smart in i historien.

Matthew Field and Ajay Chowdhury Some Kind Of Hero authors
Some Kind of Hero-författarna Matthew Field (vänster) och Ajay Chowdhury (höger). Alla rättigheter förbehållna.

På olika punkter avviker boken från skapandet av filmerna till att diskutera andra ämnen som Bondmania på sextiotalet och det sexåriga gapet mellan Tid för hämnd och GoldenEye. Mest intressant är kapitlet om splittringen mellan Harry Saltzman och Albert R. Broccoli, den läckra titeln "Två skorpioner i en flaska" - själv ett ämne för en senare bok - men här berättade för första gången och med bidrag från alumner nära stormens öga.

Över 120 nya intervjuer genomfördes för boken inklusive fem med skådespelarna som har spelat Bond, alla levande regissörer, manusförfattare, studiochefer, ledande damer, skurkar och några till. Field och Chowdhury är en slags hjältar.

Stjärnan i denna utgåva är kapitlet om Spectre med nya bidrag från regissören Sam Mendes, manusförfattarna John Logan, Robert Wade and Neal Purvis, Daniel Craig och de flesta av de andra avdelningscheferna. Speciellt Sam Mendes erbjuder en särskilt intressant inblick i skapandet av den 24:e Bond-filmen.

Some Kind Of Hero är den bästa boken jag har läst om James Bond-filmerna, punkt slut. Obligatorisk läsning för den seriösa Bond-fantasten.

Recension av Brian James Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2019 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Beställ Some Kind Of Hero: The Remarkable Story Of The James Bond Films från >brittiska Amazon