Recension av On His Majesty's Secret Service skriven av Charlie Higson
Hemsidan senast uppdaterad: 2024-04-26

2023-05-04
On His Majesty’s Secret Service, book, review
Charlie Higson återvänder till aktiv tjänst med en ny roman, On His Majesty’s Secret Service. Historien är en unik för att markera tillfället för kröningen av kung Charles III. Författaren, skådespelaren, komikern och manusförfattaren Higson är känd runt dessa delar för sina Yong Bond-romaner – SilverFin (2005, Silverfena), Blood Fever (2006, Blodsfeber), Double Or Die (2007), Hurricane Gold (2007) och By Royal Command (2008). Han skrev kort om den vuxne Bond till slutet av Double eller Die, om än en Fleming-Timeline-version av karaktären som besöker Bletchley Park i slutet av andra världskriget och stöter på Alan Turing.

VARNING: Innehåller milda spoilers

Denna berättelse startar i nutid och börjar två dagar före kröningen av kund Charles III (dvs. dagen för publiceringen, den 4 maj 2023) med Bond som försöker lista ut vem i rummet som är på väg att förråda sin monark. Boken återgår sedan tillbaka händelserna som ledde Bond till detta ögonblick.

"Formeln" är närvarande och korrekt. Bond är i mitten av 30-årsåldern; Moneypenny dyker hastigt upp och det finns ett möte med M på huvudkontoret i Regents Park. Bond ersätter 009 som han tycker är dödligt tråkig (denna 009 clownade uppenbarligen inte runt). 007:s licens att döda är helt intakt, gummistämplad av M. Handlingen är inställd på ett snabbt lopp mot tiden när Bond försöker att hindra en bedragare till tronen, Æthelstane af Wessex, som planerar att genomföra en oförskämd attack mot brittisk demokrati och monarkin. Detta skulle direkt ha verkat långtgående om det inte var för Capitol-upploppen i Washington den 6 januari 2021 efter nederlaget för USA:s president Donald Trump.

Det verkar till en början konstigt att se varumärken som Premier Inn och Travelodge omnämnas i en Bond-roman trots att dessa hänför sig till exakt de typer av observationer som Ian Fleming själv skulle ha gjort. Vi glömmer även att Fleming skrev samtida deckare och ofta kommenterade världen runt honom.

Higson väver faktum och fiktion för att skapa en övertygande berättelse. Skurken i detta fall anpassar sig till Ungerns extremhögra premiärminister Viktor Orban som använder den "råa men effektiva nationalistiska spelboken." Diskurs kring ämnen som den ryska invasionen av Ukraina eller Macrons problem med strejker (efter höjningen av pensionsåldern) lånar historien den aktuella och ibland satiriska smaken. Bonds tankeprocess kring frågor som mångfald, invandring och "hogwash" som dränker internet kommer bara att verka kontroversiellt för människorna som Bond föraktar. Det är ett smart tillvägagångssätt och ändå hamnar 007 aldrig ur karaktär. Detta är igenkännligt Ian Flemings James Bond, satt på is och återuppstod för ett äventyr under 2023. Tonen sitter bekvämt bredvid Kim Sherwoods Double-0 serie.

Bonds tidigare kunskap om heraldik är praktiskt. Skurkens näste är läroböckernas Bond. Det finns likheter med Flemings egen OHMSS (1963 års James Bond-roman On Her Majesty's Secret Service med den svenska titeln I Hennes Majestäts hemliga tjänst) samt John Gardners Licence Renewed (1981, Med rätt att döda). Higson nämner att Bond en gång besökte Disneyland i Paris för att möta en kontakt, platsen för en annan kunglig berättelse i Gardners Never Send Flowers (1993, ej översatt till svenska).

On His Majesty's Secret Service innehåller en minnesvärd skurk med en galen men ändå trolig plan, vackra kvinnor, snabba jaktsekvenser, slagsmål och spänning. James Bond är tillbaka i aktion och Charlie har återvunnit tronen som kung av Bond.

Recension av Brian Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2023 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Tillgängliga utgåvor av On His Majesty's Secret Service:

>Inbunden utgåva (Amazon UK)