En recension av In the Secret Service of James Bond av Stefan Zürcher
Hemsidan senast uppdaterad: 2024-04-26

2023-12-20
In the Secret Service of James Bond Stefan Zurcher
Stefan Zürcher är James Bonds verkliga Hannes Oberhauser - en Bernese Oberlander som har tagit hand om snösekvenserna i 007-filmerna under nästan femtio år.

Stefan Zürcher är en av få som har arbetat på filmer med alla skådespelare som har spelat James Bond. Han började sin filmkarriär efter att hans far ringde honom för att berätta, ‘De letar efter galna skidåkare’, för inspelningen av I Hennes Majestäts hemliga tjänst 1968 med George Lazenby som Ian Flemings agent 007. Han krediterar den inkommande 2nd unit-regissören John Glen (även filmens klippare), för att kunna integrera Willy Bogners banbrytande skidaction i den slutliga filmen.

Boken är en översikt, film för film, över Zürchers karriär, mest om hans arbete med produktioner snarare än en självbiografi. Efter hans Bond-debut har hans krediter inkluderat The Last Valley, Willy Wonka And The Chocolate Factory och Cabaret (som andra biträdande direktör). På andra filmer arbetade han i olika roller som platschef, enhetschef och/eller stuntman.

Åtta år efter I Hennes Majestäts hemliga tjänst återförenades han med John Glen och Willy Bogner för att spela in skidscenerna som föregår fallskärmshoppet i Älskade spion (1977). Han var stuntman för Michael Billington under skidåkningen vars dödsscen ser väldigt realistisk ut. Tekniken för att falla ner död hämtades från Robert Redford filmen Downhill Racer. ‘Tidigare gjordes skidfall i filmer’, förklarar Zürcher, ‘med skidåkaren som slingrade armarna och låter sig falla - som alltid såg iscensatt ut.’ Zürcher utförde inte bara manövern utan förstod hur den skulle fungera i redigeringsprocessen.

Även om han aldrig arbetade med en Sean Connery Bond-film arbetade han med den skotska filmlegenden för Fred Zinnemanns Five Days One Summer. Han spelade också golf med Connery under deras lediga tid. Han noterade att Connery i motsats till missuppfattningar intresserade sig för Bond-franchisen och var intresserad av att höra om Zürchers arbete med Älskade spion.

Boken innehåller de åtta Bond-filmerna som han arbetade med, även om Barbara Broccoli i hennes skämtsamma förord korrekt nämner nio, eftersom Zürcher tekniskt sett arbetade med Ur dödlig synvinkel (1981) för att hitta inspelningsplatser runt Cortina d’Ampezzo. Men han kunde inte arbeta med inspelningen på grund av andra åtaganden.

Det finns några fantastiska berättelser från skapandet av förtextsekvensen i Levande måltavla (1985), en mycket originell skidsekvens som också involverade snöskotrar och Bonds flykt på en provisorisk snowboard. Iskallt uppdrag (1987) presenterade olika utmaningar med en sekvens som spelades in på en frusen sjö, även om den inte var något jämfört med förtextsekvensen i GoldenEye (1995) som krävde precisionsberäkningar för hjärtstoppande ögonblicket rider en motorcykel från en klippa och en klippa och hans efterföljande vertikala fria fall för att fånga Pilatusplanet. Zürcher återvände till Bond för Världen räcker inte till (1999) och senast Spectre (2015).

Skriven med Roland Schäefli, detta är en underbar redogörelse för Zürchers upplevelser i filmbranschen och en unik inblick i en annan aspekt av filmproduktionen. Den är originell, informativ, underhållande och full av foton bakom kulisserna. In The Secret Service Of James Bond förtjänar en plats på din Bond-bokhylla.

Recension av Brian Smith. Översättning av Anders Frejdh. Copyright © 2023 From Sweden with Love. Alla rättigheter förbehållna.

Tillgängliga utgåvor av In The Secret Service Of James Bond:

>Inbunden engelsk utgåva