Recension av Mannen från Hong Kong (1975) på Blu-ray

Av: Stuart Kortekaas
2016-11-28
The man from hong kong blu ray
Även om George Lazenby är mest känd för att vara den första personen att axla rollen som James Bond efter Sean Connery, i I Hennes Majestäts hemliga tjänst (1969), så har han inte desto mindre medverkat i över 60 film- och tv-roller, inklusive Mannen från Hong Kong (1975, The Man From Hong Kong). Filmen har precis kommit i en förbättrad nyutgåva på Blu-ray i 1080p HD upplösning från en exklusiv 4K överföring av Umbrella Entertainment (kan köpas online från www.umbrellaent.com.au).

För att sätta Mannen från Hong Kong i sitt sammanhang för Bond fans, så släpptes den året efter Mannen med den gyllene pistolen (1974), och två år innan Älskade spion (1977). Mannen från Hong Kong innehåller ett antal gastkramande actionsekvenser och kampsport-scener med Lazenby, då särskilt en sekvens i filmens upplösning, under vilken den forne 007-agenten sätts i brand! Märk väl att detta filmades med verklig eldsvåda, där Lazenby själv är med i stuntscenerna. Något som definitivt aldrig var fallet med ”den andre gentlemannen”.

George Lazenby in The Man from Hong Kong
Om man har i åtanke att filmen var en samproduktion med Raymond Chow, den berömda filmproducenten i kampsport genren, så är Mannen från Hong Kong visuellt sett mycket närmre i stil med de filmer han gjorde några år tidigare med Bruce Lee i huvudrollen. När jag tittade på Mannen från Hong Kong kunde jag inte låta bli att tänka hur den här filmen skulle ha varit om det istället hade varit Bruce Lee som haft huvudrollen. Senare ska det visa sig att det faktiskt var den ursprungligen tanken. I extramaterialet på Blu-Ray-utgåvan finns intervjuer med olika rollsättare, som börjar med Brian Trenchard-Smith, författaren och regissören av Mannen från Hong Kong, där han berättar att han skrev manus specifikt med Bruce Lee i åtanke. I själva verket satt Trenchard-Smith på ett flyg på väg till Hong Kong för att träffa Bruce Lee, när kampsport-stjärnan hastigt och oväntat gick bort, endast 32 år gammal (Lazenby, som redan var i Hong Kong vid tidpunkten, var en av de sista att se Lee i livet).

Mannen från Hong Kong hade en produktionskostnad på 550 000 AUD. För att sätta det i perspektiv så hade Mannen med den gyllene pistolen en budget som var omkring 14 gånger större, medan Älskade spion kostade dubbelt så mycket att göra som Mannen med den gyllene pistolen. Trots detta är Mannen från Hong Kong välproducerad med Russell Boyd som ansvarig för fotot. Han var också chefsfotograf för ”Picnic at Hanging Rock” (premiär samma år som Mannen från Hong Kong), och han skulle senare vinna en Oscar för sitt arbete med Master and Commander (2003). Under inspelningen av Mannen från Hong Kong brukade produktionsteamet ofta testa unika tillvägagångssätt för olika specialeffekter och actionscener. Råmaterial från bakom kulisserna, som visar hur olika scener filmades, ingår bland extramaterialet på Blu-Ray-skivan i "The Making of THE MAN FROM HONG KONG”.

Under min uppväxt, som Bondfantast i Melbourne, har jag genom åren läst olika böcker och artiklar som nämnt Mannen från Hong Kong, men jag hade aldrig sett filmen innan den här releasen på Blu-Ray. Därför var jag väldigt nyfiken på att se hur den var. Den största överraskningen var platserna som använts i filmen. Av titeln hade jag föreställt mig exotiska miljöer i Hong Kong och Asien, så det var verkligen en överraskning att se att i stort sett hela filmen hade spelats in i Australien!

I många avseenden är Mannen från Hong Kong en film som inte hade kunnat spelas in i dag. Filmens öppningsscen innehåller en jaktsekvens på toppen av en av Australiens mest utmärkande landmärke, den berömda röda klippformationen, Uluru, i det norra territoriet (som vid tiden för inspelningen av Mannen från Hong Kong fortfarande gick under namnet Ayers Rock). Besökare i norra territoriet ombeds att inte bestiga berget, av respekt för dess betydelse för den lokala Aboriginal-kulturen.

Huvudrollen i Mannen från Hong Kong är inspektör Fang Sing Leng, spelad av Jimmy Wang Yu, som skickats till Sydney för att utlämna en drogkurir från Hong Kong (spelad av en framtida stjärna i kampsports-världen, Sammo Hung). Han upptäcker snart att kuriren har arbetat för Sydneys största maffiaboss, Jack Wilton (George Lazenby), som han bestämmer sig för att föra ett personligt krig emot.

För att sammanfatta hela filmen i en enda mening är Mannen från Hong Kong en kinesisk Dirty Harry som reser till Sydney för att ta sig an stadens Mr Big. Inte sällan fann jag filmen mycket underhållande, med en alltigenom torr australisk humor. Märk väl att det här inte var någon tillfällighet, då regissörens syfte var att filmen skulle fungera både som en actionfilm men också som en (”tongue-in-cheek) parodi av Dirty Harry-genren, med en huvudrollsinnehavare som i eskalerande takt utför handlingar innefattande våld och förstörelse, tillsynes helt opåverkad av konsekvenserna av sina handlingar.

Flera enastående scener inklusive en i vilken inspektören klättrar upp tio våningar med syfte att infiltrera en kampsport-skola, som står under Wiltons kontroll, och en verkligt rafflande scen i slutet av filmen när han tar sig ner på utsidan av en skyskrapa för att fånga skurken, som har barrikaderat sig inne i sin lägenhet, bakom en dörr som är blockerad av en tjock plåtbarriär.

Fans av monsterbilar får också njuta av en mycket realistisk biljakt, som involverar huvudrollsinnehavarens när han jagar skurkarna i en Chrysler Charger. En fördel med att filmen inte hade en stor budget, var att specialeffekterna i huvudsak fångades direkt i kameran, vilket resulterar i att actionsekvenserna är förvånansvärt trovärdiga. Mer Bourne än Bond.

Den mest framgångsrika aspekten av filmen var dess ledmotiv, "Sky High", som vid den här tidpunkten klättrade högt upp på olika topplistor världen över. Trots att jag inte är ett särskilt stort fan av 1970-talsmusik i allmänhet, så tog jag genast till mig den trallvänliga låten, som skrevs speciellt för filmen, och framförs av det brittiska bandet Jigsaw.

Den största svagheten i Mannen från Hong Kong, som jag tidigare varit inne på, är tillsättningen av huvudrollen. Under intervjuerna, som finns i extramaterialet på Blu-Ray-utgåvan, nämner flera medlemmar ur rollbesättningen (både George Lazenby och författaren/regissören Brian Trenchard-Smith) att Jimmy Wang Yu var svår att komma överens med under inspelningen. Han behandlade andra medlemmar av rollbesättningen, särskilt regissören, respektlöst. Jag upplevde att detta avspeglades på skärmen, med en huvudrollsinnehavare som filmen igenom agerar osympatiskt, och tar sig själv på för stort allvar. Denna brist på utstrålning är särskilt tydlig under kärleksscenerna, där det inte finns någon kemi alls mellan "Mannen från Hong Kong" och flickan han förmodas förälska sig i. Trots detta fann jag filmen underhållande, med tanke på vad den är avsedd att vara, först och främst en actionfilm och en parodi i Dirty Harry genren.

Värt att nämna för alla som är angelägna om att se mer av regissören Trenchard-Smiths arbete efter att ha sett Mannen från Hong Kong, är att extramaterialet i Blu-ray-utgåvan innehåller inte bara en, utan fem av hans filmer, kompletta med kommentarer från regissören och skådespelarna! Liksom Mannen från Hong Kong så filmades de med en begränsad budget. Inte desto mindre har de en stark känsla av äventyr och komik, som gör dem värda att spana in.

Med tanke på att filmen spelades in i mitten av 1970-talet, med en ganska stram budget, så är kvaliteten på den nya utgåvan på Blu-Ray utmärkt. Filmkvalitén är mycket tydlig och ljudet är lika imponerande. Jag tror att fans av George Lazenby, och actionfilmer i allmänhet, definitivt kommer att njuta av Umbrella Entertainments exklusiva Blu-Rayut-gåva, i ny tappning, av Mannen från Hong Kong!

Mannen från Hong Kong kan beställas online på www.umbrellaent.com.au.

Recension av Stuart Kortekaas. Översättning av Mia Hafström. Copyright © 2016 From Sweden with Love

#george_lazenby